zondag 26 mei 2013

Twee egeltjes


Michel (38) is vader van Sterre (8), Kas (7) en Robin (4), werkt als senior adviseur bij YoungWorks, gelooft in de kracht van The Crowd, is al zijn hele leven geïnteresseerd in leren en alles wat daar mee te maken heeft, kan niets met het sluike haar van zijn dochters en wordt week van jonge kuikens.

“Papa, hoe kun je iemand anders worden als je jezelf wilt zijn?” Ik sta in de keuken als Sterre, op dat moment zes, binnenloopt en mij die vraag stelt. Mijn mond valt open van verbazing. Behalve dat dit niet een eenvoudige vraag is om te beantwoorden, vraag ik mij af hoe ze er überhaupt bij komt om die vraag te stellen. Ik sta al met mijn telefoon in de hand om haar aan te melden voor het Stedelijk Gymnasium als ik begrijp dat haar vraag minder diepzinnig is dan ik in eerste instantie dacht. Ze is aan het gamen. De laatste die heeft gespeeld op de Wii is haar broertje Kas. Sterre wil graag met haar eigen poppetje het spel spelen. Hoe kun je iemand anders worden, op de Wii, als je jezelf wilt zijn.

Inmiddels is ze acht, bijna negen (daar hecht ze erg aan, aan dat laatste). Wat ze dit jaar voor haar verjaardag wil, weet ik eigenlijk niet. Het jaar voorafgaand aan haar achtste verjaardag stond in het teken van sparen voor een iPod touch. Met haar verjaardagsgeld erbij was het net voldoende. Ik moet eerlijk zeggen dat ik acht jaar best vroeg vind voor een iPod touch. Nog meer gamen. Toen ik echter hoorde dat ongeveer de helft van de kinderen in haar klas al zo’n apparaat had, kon ik het niet meer tegenhouden. Zeker niet omdat ze er ook nog eens zelf voor had gespaard.

Sterre is – uiteraard – waanzinnig getalenteerd. Ze kan heel veel. Ze kan alleen niet zo goed tekenen. Dat is meer een talent van haar broertje en zusje. Onlangs kwam ze bij mij met een prachtige tekening van twee egeltjes. Ik vroeg mij af hoe ze dat had gedaan, zo’n mooie tekening. Dus ik vroeg haar: “Hoe heb je dat gedaan, zo’n mooie tekening?” “Loop maar mee,” zei ze. “Kijk. Op mijn iPod touch heb ik een app die heet joewtjoep. Dan typ ik in ‘teken egel’ en dan krijg ik dit filmpje. Dan druk ik op plee en dan op stop. En dan teken ik een stukje. En dan druk ik weer op plee.” Een donkerbruine mannenstem legde geduldig en stap voor stap uit hoe je twee egeltjes kunt tekenen. Verbazing en verwondering wisselden elkaar af. “Hoe weet je dat?” vroeg ik haar. “Oh,” zei ze, ”van Jette.” Jette is haar nichtje van negen. Bijna tien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten